In: Comunicare

Comunicarea este abilitatea umană cea mai importantă și în același timp, cea mai puțin dezvoltată în mod conștient. Majoritatea oamenilor confundă vorbirea cu comunicarea. Diferența semnificativă este dată de “rezultatul” obținut în urma celor două. Când comunicăm eficient primim răspunsuri, fie verbale fie prin comportante, așa cum avem nevoie. Când comunicam eficient și asertiv, receptorii înțeleg ceea ce noi am intenționat să le transmitem.

Este adevărat că majoritatea învață să vorbească la vârsta la un an. Și ne exprimăm corect când spunem că învățăm să vorbim. Pentru că, de comunicat, comunicăm de când ne naștem. Asta ne ajută să creem relații, să ne satisfacem nevoile, să supraviețuim până la urmă. Comunicam de când ne naștem cu ajutorul corpului nostru. Și la vârsta adultă, tot comunicarea non-verbală reprezintă cea mai consistentă metoda prin care le transmitem celorlalți emoțiile, gândurile și nevoile noastre. Cam 50% din modul de comunicare este reprezentat de limbajul corpului. Am scris aici ce comunicăm atunci când nu vorbim.

Dar ce ne facem când comunicarea s-a mutat în cea mai mare parte la telefon, în scris sau cel mult în video-conferințe unde nu îi poți vedea pe toți cei conectați sau să fii atent la toți. Lipsa comunicării non-verbale sau limitarea ei la un ecran, care ne oferă acces la o mică parte din micro-expresiile și mișcările interlocutorului, scade eficiența comunicării.

Ce putem face pentru a comunica mai bine cu echipa, atunci când membrii lucrează la distanță.

Comunică mai des. Pentru a te asigura că ai transmit bine mesajul și el a fost înțeles, ideal este să repeți în momente diferite și în moduri diferite informație care vrei să ajungă la toată echipă. Trimite un email cu textul cât mai clar, concis, corect și coerent. Apoi invită membrii echipei într-un video-call prin care să oferi fiecărui membru ocazia să pună întrebări sau să spună ce a înțeles și ce urmează să facă. Este o formă de verificare că mesajul a ajuns la fiecare și a fost bine înțeles.

Fii atent la claritatea mesajului. Nu uita niciodată că lipsă feedback-ului non-verbal lasă mult spațiu de interpretare a mesajului. Și receptorii sunt predispuși mai degrabă la a citi emoțiile negative, critica, ironia. Începe și încheie întotdeauna într-un mod pozitiv mesajele scrise și conversațiile telefonice. Recitește fiecare email pentru a te asigura că respectă cei 7C ai comunicării eficiente. (clar, concis, concret, complet, coerent, corect și cuviincios).

Fii asertiv și empatic. În situații de criză, de schimbări profunde, este cu atât mai important să fii asertiv și empatic. Oamenii deja sunt stresați din motive externe job-ului. Nu pune și tu presiune inutilă pe oamenii din echipă. Asta nu înseamnă să nu le oferi feedback sau să le soliciți să își facă treaba. Presupune să fii atent la cum spui ce ai nevoie, păstrând întotdeauna atitudinea Eu sunt ok- Tu ești ok. Citește aici mai multe despre comunicarea asertiva și empatică.

Ascultă activ. Ascultarea activă este importantă întotdeauna. Acum mai mult ca oricând, a asculta cu atenție îți oferă informații pe care ochii nu le pot luă din interacțiunea față în față. Din tonul vocii, din cuvintele folosite, poți să identifici o parte din temerile, emoțiile, întrebările nerostite ale colegilor.

Cere și oferă feedback. Comunicarea eficientă se bazează pe feedback-ul constant. Atunci când lucrăm de la distanță, feedback-ul poate intarzia sau chiar lipsi. Obișnuiește-te să ceri feedback-ul în mod clar și oferă-l cu sinceritate și bunătate, astfel încât să păstrați echipa funcțională și unită în modentele dificile pe care le trăim în această perioadă.

Dacă vrei pentru echipa ta un workshop interactiv prin care să conștientizeze cu toții diferențele între comunicarea cu care eram obișnuiți și noua paradigma a lucratului de la distanță, scrie-mi cu încredere pe daniela.irimia@visionconsulting.ro sau sună-mă la 0724 837 869.

Cu drag,
Daniela Irimia, training manager Vision Consulting