Cum stabilim obiectivele?

Intuitiv?

Le solicitam sau le impunem?
Daca Obiectivele sunt cele care ne ofera o directie, o ghidare in ceea ce intreprindem, o masura a ceea ce realizam, atunci primul punct asupra caruia trebuie sa ne oprim este: cum se scriu Obiectivele?
Un obiectiv contine o actiune (un verb) specificand ce trebuie facut si o descriere a ceea ce se poate numi nivelul de performanta acceptabil in indeplinirea ei.
Pentru eficientizarea Obiectivelor este indicata aplicarea principiului SMART:
S – specific   (clar, precis definit)
M – masurabil (exprimat in cifre)
A – accesibil (pot fi luate masuri pentru indeplinire)
R – realist (exista sanse reale sa fie indeplinit, in concordanta cu misiunea organizatiei)
T – definit in Timp
Acest principiu a fost extins, discutandu-se acum despre Obiective SMARTER:
E – extra solicitante (te pun la incercare)
R – recompensatoare

De unde deriva obiectivele?
In primul rand din Strategia / Obiectivele Generale ale organizatiei. Cascadarea Obiectivelor asigura consistenta stabilirii obiectivelor în cadrul organizatiei, acoperirea tuturor domeniilor importante, precum si fixarea unor standarde de performanta mai inalte.
In cadrul oricarei organizatii, totalitatea obiectivelor stabilite formeaza ceea ce putem numi “ierarhia obiectivelor”, realizarea obiectivelor de la un anumit nivel conducand la realizarea obiectivelor de la nivelul urmator.
Obiectivele mai pot deriva din Problemelece survin si care reprezintadiscrepante intre rezultatele asteptate si cele reale. Problemele devin baza construirii unor specificatii pentru obiective.
Procesele ofera ocazia construirii unor obiective care deriva din efortul continuu de imbunatatire a modului lor de indeplinire. (Ex. Rata de raspuns intr-un call center, numarul de interventii/o anumita perioada de timp, rata de contracte procesate).
Necesitatile de dezvoltare a personalului pot fi surse de obiective.
Solicitam sau impunem obiectivele?
Raspunsul depinde de tipul de munca depusa. Munca fiecarui individ este o combinatie de activitati de rutina si de noutate. Deci contributia lui este o combinatie de acuratete si de creativitate.
Astfel, activitatile de rutina sunt prefigurate, proiectate in avans de altii, repetitive, documentate sub forma procedurilor scrise.
Activitatile de non-rutina sunt configurate, dezvoltate de cel care le efectueaza ca raspuns la situatiile specifice cu care se confrunta. Fiind raspunsuri unice nu pot fi prefigurate.
Anumite activitati / profesii sunt predominant de rutina sau de non-rutina. In cazul activitatilor de rutina contributia managerului la stabilirea obiectivelor este majora. In cazul activitatilor de non-rutina este necesara contributia celui implicat in activitatile respective.
In ambele cazuri discutiile si negocierea sunt absolut necesare.
Intotdeauna raspunsul este la voi. Comunicati deschis cu angajatii si incercati sa stabiliti obiective comune. Reusita unei echipe depinde ce acceptarea si insusirea unanima a obiectivelor.
Claudia Ionescu