A-ti stabili un obiectiv nu este totuna cu atingerea acestuia. Avem multe idei, vise, dorinte pe care vrem sa le punem in aplicare, insa foarte putini dintre noi reusesc sa-si atinga telul propus. Diferenta consta in pasii parcursi (constient sau nu). Pentru a ne asigura rezultatul dorit, este necesara indeplinirea anumitor conditii prin exprimarea clara, verbal sau in scris a obiectivului si folosirea eficienta a potentialului creierului. Va propun 2 exercitii pentru intensificarea procesului in atingerea obiectivelor. Acestea se pot aplica indiferent de tel, fie ca este vorba de companii, ONG-uri, asociatii sau viata personala.
Exercitiul 1
1. Exprimarea corecta a obiectivului

  • Sa fie exprimat in termeni pozitivi
  • Sa fie exprimat la timpul prezent, fara verbe modale (exclus: as vrea, mi-as dori, etc.)
  • Sa fie definit in timp
  • Sa fie specific

Exemplu: vreau sa infiintez un ONG pentru adolescenti cu varsta 12 – 18 ani, pana la data 1 martie 2010.
2. Ce actiuni trebuie sa intreprind pentru acesta? Cate dintre acestea depind numai de mine? Se recomanda ca actiunile care tin de noi sa predomine.
3. Cum o sa stiu ca mi-am atins obiectivul: ce dovezi am, ce stiu, ce inca nu stiu, ce vad concret.
4. Avantaje – dezavantaje

  • Care sunt avantajele situatiei prezente? Se pastreaza cand imi ating obiectivul?
  • Care sunt avantajele si dezavantajele situatiei viitoare?
  • Care este pretul platit?
  • Cum afecteaza ce urmeaza sa intreprind sistemul din care fac parte (familie, prieteni, mediu, angajati, piata/domeniul pe care urmeaza sa activez, etc.)
  • Cand imi voi atinge obiectivul, ce obtin mai presus/important decat acesta?

 

5. Provocari/piedici ce pot aparea
6. Resurse: de ce resure umane, materiale, financiare, informationale am nevoie?
7. Resurse suplimentare: mai exista si alte resurse de care am nevoie si pe care nu le-am luat in calcul?
8. Modalitati de realizare a obiectivului
Cate modalitati/cai exista pentru a-mi atinge scopul?
Care este prima cale pe care pot s-o urmez chiar de maine?
Exercitiul 2
Pentru a ne folosi toate resursele de care dispunem, creierul urmeaza sa fie stimulat prin intermediul exercitiului „Alinierea nivelurilor neuro-logice”. Pentru realizarea acestuia, raspundeti la urmatoarele intrebari in ordinea de mai jos.
Partea 1
1. Mediu: unde ?cu cine ? Intrebarile se refera la sistemul (oameni, organizatii, mediul economic, social, politic, juridic, cultural, tehnologic, etc.) cu care eu/organizatia interactionez(eaza).
2. Comportamente: mai exact, ce fac si ce ar trebui sa fac pentru atingerea obiectivului?
3. Capacitati: ce capacitati/abilitati am si ce mi-ar mai trebui?
4. Convingeri si valori: in ce cred eu cu tarie? Ce este foarte important pentru mine? (de ex.: eu cred ca „oamenii ar trebui sa se ajute intre ei”; pentru mine este sunt importante: sanatatea, fericirea, succesul, familia, cariera, etc.)
5. Identitate: cine sunt eu? (puteti folosi chiar un simbol)? care este misiunea mea/a organizatiei?
6. Apartenenta: cui apartin mai mare deca mine?
Cand ajungeti la punctul 6, reluati exercitiul verbal si in scris (observati ce se intampla si „memorati” starea pe care o aveti la nivel mental si fiziologic):
Partea 2
1. apartinand…..eu sunt…..
2. si eu fiind…..cred cu tarie in…..si pentru mine sunt foarte importante…..
3. si, avand aceste covingeri si valori, eu am urmatoarele capacitati…..
4. cu aceste capacitati pot si chiar fac…..
5. am aceste comportamente in mediul…..
Scopul acestui exercitiu este de crea congruenta intre nivele, astfel incat ceea ce gandesti sa exprime ceea ce simti si, evident, ceea ce faci.
Chiar daca sunt intrebari la care ati raspuns la exercitiul 1, recomandarea este sa le reluati.
Exercitiile se fac unul dupa altul, in aceasta ordine.
Succes!
Roxana Draghici